Een van de meest bekende voordelen van SaaS: de software is altijd up-to-date en daar hoeft u helemaal niets voor te doen. Dat geldt ook voor de software van Infoland. Wij vertellen u graag hoe we dit georganiseerd hebben én hoe we u  informeren over vernieuwingen in onze software.

Hoe werkt het?

Voor onze web-based software onderscheiden we twee soorten updates: minor updates en major updates.

  • Elke 14 dagen wordt er een minor update uitgevoerd.
    In minor updates repareren we bugs en voeren we kleine verbeteringen door. Soms onder de motorkap, soms zichtbaar. In alle gevallen geldt de regel: de impact voor de gebruiker moet zeer laag zijn.
  • Om de paar maanden wordt een major update uitgevoerd.
    In major updates introduceren we nieuwe functionaliteiten en voeren we meer en grotere verbeteringen door. Ook hiervoor geldt dat we de impact voor de gebruiker zo laag mogelijk proberen te houden. Waar nodig voorzien we, binnen de software, extra uitleg voor de gebruiker en bieden we extra leer- of instructiematerialen aan.

update tijdlijn 2 |  | Updates & releases | Infoland

Voor onze apps geldt hetzelfde onderscheid tussen major en minor updates. De frequentie van deze updates licht echter wat lager. Gemiddeld voeren we iedere 14 dagen een minor update uit voor één van de apps en komt er om de paar maanden een major update uit voor één van de apps. Tot slot kunnen we tussentijds extra updates doorvoeren (hotfixes) als dit nodig is om de veiligheid en/of stabiliteit van het platform te garanderen. De functionaliteit van het systeem blijft hierbij ongewijzigd.

Voor onze web-based software hoeft u zelf geen enkele actie te ondernemen. Infoland zorgt ervoor dat alle updates voor u geïnstalleerd worden.

Voor onze apps verspreiden we de updates via de App Store & Play Store. We raden u aan om op het toestel in te stellen dat app updates automatisch gedownload en geïnstalleerd mogen worden.

Wij houden u graag op de hoogte van nieuwe updates. Dat doen we als volgt;

  • Via update.infoland.nl
    Kijk op deze website voor een chronologisch overzicht van alle (major en minor) updates met per update de belangrijkste nieuwigheden en wijzigingen. Deze informatie is publiek toegankelijk (inloggen is niet mogelijk). U kunt dus ook anderen binnen uw organisatie verwijzen naar deze website, bijvoorbeeld als u intern communiceert over een update. Daarnaast biedt de website inzicht in de toekomst: u kunt bijvoorbeeld vaak al lezen waaruit de volgende update zal bestaan.
  • Via e-mail:
    Bij major updates sturen we, voorafgaand aan de uitvoering van de update, een e-mailbericht naar de daarvoor aangewezen contactpersoon van uw organisatie. Deze e-mail wordt minimaal 5 werkdagen vóór de daadwerkelijke uitvoering van de update verstuurd. In het bericht leest u het exacte moment waarop de update voor uw organisatie plaatsvindt en vindt u links naar aanvullende informatie over de update. Gezien de lage impact, sturen we u geen e-mailberichten over minor updates. Dit is enkel het geval als een specifieke minor update een oplossing bevat voor een fout of storing die door u is aangemeld bij onze Servicedesk. In dat geval ontvangt u altijd een bericht.
    update tijdlijn 1 1 |  | Updates & releases | Infoland
  • Via App Store & Play Store:
    Voor onze apps bieden we de updates aan via de App Store & Play Store. Daar vindt u ook een korte beschrijving van wat er nieuw is in de update.
  • Via Twitter:
    Volg @InfolandSupport en blijft op de hoogte van nieuwe major updates, gepland onderhoud en ander relevant nieuws over de Infoland-software en dienstverlening.

U kunt ervoor kiezen om – naast de live-omgeving – een aparte testomgeving af te nemen voor uw organisatie. U hebt de volgende twee mogelijkheden:

  1. De testomgeving is qua software versie gelijk aan de live-omgeving. Nieuwe updates zullen op hetzelfde moment beschikbaar zijn in de live- en testomgeving.
    U kunt de testomgeving bijvoorbeeld gebruiken voor het opleiden van nieuwe medewerkers, het uitproberen van functionaliteiten die u tot nu toe niet gebruikte en voor het testen van geplande wijzigingen in de inrichting van de software.
    update tijdlijn 4 |  | Updates & releases | Infoland
  2. De testomgeving loopt qua software versie altijd 4 weken voor op de live-omgeving.*
    Nieuwe updates zijn als eerste beschikbaar in de testomgeving. 4 weken later zal dezelfde update automatisch beschikbaar zijn in uw live-omgeving. Hiermee heeft u de gelegenheid om nieuwe updates alvast te bekijken, indien nodig interne communicatie te verzorgen en eventueel checklists of testprocedures te doorlopen als dat vereist wordt vanuit geldende normen of regelgeving.update tijdlijn 3 |  | Updates & releases | Infoland
    * Deze optie wordt midden 2018 beschikbaar gesteld.

Voor een aparte testomgeving rekenen we een vast jaartarief. Neem contact op met sales@infoland.nl voor de actuele tarieven. De mogelijkheid om een snapshot van de actuele gegevens uit uw live-omgeving te kopiëren naar de testomgeving is inbegrepen in de testomgeving. Zo test u niet in een ‘lege doos’ maar met representatieve data.

De meeste mensen houden niet van verandering. Software helpt hen om hun werk gemakkelijker uit te voeren. Als die software van de ene op de andere dag opeens totaal anders werkt of er totaal anders uitziet, dan zorgt dit natuurlijk voor de nodige problemen. Bovendien worden uitgebreide (klassikale) trainingen voor iedere update niet meer georganiseerd omdat het niet meer van deze tijd is: het is duur en logistiek bijna niet haalbaar.

Dat is waarom wij anders te werk gaan. Wij updaten onze software vaak, maar in kleine stapjes: steeds weer handiger, mooier en krachtiger. Veel wijzigingen zijn zodanig vanzelfsprekend dat er geen uitleg bij nodig is. Als dat wel nodig is, dan geven we die uitleg a.d.h.v. een korte ‘tip’ op het beeldscherm. Zo helpen we de medewerker om nieuwe functies te ontdekken of bestaande functies efficiënter te gebruiken.

Mochten er toch eens grotere wijzigingen zijn, dan combineren we die tips met aanvullend lesmateriaal. Denk hierbij aan instructievideo’s, helpteksten met stap-voor-stap uitleg of korte interactieve trainingen.

Zo bouwen we software – Samen met u

Software ontwikkelen die organisaties en professionals effectief verder helpt; dat is onze missie bij Infoland. En dat al ruim 20 jaar. We hebben daarbij bewust gekozen voor het ontwikkelen van standaard software. Dit betekent dus dat wij niet voor elke klant de software op maat gaan ontwikkelen. Standaard software heeft als grote voordeel dat we u veel kunnen bieden voor een relatief lage prijs. Omdat inmiddels honderden organisaties gebruik maken van onze software, kunnen we die snel verder optimaliseren. Bij die verdere optimalisatie luisteren we goed naar de input en feedback van onze klanten. En dat resulteert weer in updates waar iedere klant van kan genieten.

Omdat organisaties in een steeds hoger tempo te maken krijgen met nieuwe uitdagingen en ook de technologische ontwikkelingen steeds sneller gaan, hebben we gekozen voor een ontwikkelmethode die flexibiliteit voorop stelt. We werken volgens Agile Scrum en zijn daardoor in staat om heel snel te reageren op nieuwe inzichten. Onze planning ligt niet jaren of maanden van tevoren vast. In plaats daarvan werken we met korte sprints van twee weken waardoor we elke 14  dagen weer van feedback kunnen leren, prioriteiten kunnen stellen en kunnen doen waarmee we onze klanten het meeste vooruit helpen.

scrum |  | Updates & releases | Infoland

Wij betrekken onze klanten graag in dit proces. Bent u klant van Infoland en heeft u een idee over hoe de software nóg beter kan? Dan kunt u dat delen met onze actieve community van gebruikers. Samen bepalen we welke ontwikkelingen het meest van belang zijn. Zodra we echt aan het werk gaan met een ontwikkeling, betrekken we graag groepen toekomstige gebruikers bij ons werk. Door u in een vroeg stadium de mogelijkheid te geven om feedback te geven óf te laten proefdraaien met onze software, draagt u meteen bij aan een eindresultaat wat perfect aansluit op de praktijk.

Tijdens dit hele proces verliezen we de kwaliteit niet uit het oog. We wachten niet met testen van de software tot dat alles klaar is, integendeel. Elk ontwikkelteam bestaat uit ervaren test engineers. Op basis van een risico-inschatting bepalen zij welke testactiviteiten nodig zijn en zorgen zij dat deze ook daadwerkelijk worden uitgevoerd voor het einde van de sprint. Vervolgens gaan ze nog een stap verder en zorgen ze er ook voor dat onze testrobots de test voortaan iedere nacht kunnen blijven herhalen. Zo zijn we er zeker van dat het goed is. Mochten er in de toekomst toch problemen ontstaan, dan komen we hier meteen achter en kunnen we het probleem oplossen voorleer u er hinder van ondervindt.

Wie verifieert onze kwaliteit?

Topkwaliteit, dat is het uitgangspunt. Om onze kwaliteit aantoonbaar te maken, zijn wij ISO 9001 en ISO 27001 gecertificeerd. Daarnaast laten we onze operationele kwaliteit, processen en beheersmaatregelen jaarlijks verifiëren door DNV GL.

ISO logos grey |  | Updates & releases | Infoland
© Infoland BVBA 1998-2020