Hogere kwaliteit van onderwijs? Zet digitalisering door!
Maandag 17 augustus 2020 | Leestijd: 5 minuten
Afgelopen maanden ‘moest het ineens’: digitaal lesgeven, digitaal toetsen, oftewel digitaal onderwijs. En zoals dat wel vaker gaat bij zaken die noodgedwongen in een stroomversnelling komen, is niet iedereen hier tot op heden even tevreden over. Toch willen wij ervoor pleiten om de gemaakte stappen nu niet ongedaan te maken, ook niet als de coronacrisis straks achter ons ligt. Digitalisering kan namelijk wél de kwaliteit van onderwijs verhogen, mits goed aangepakt natuurlijk.
Digitalisering in een stroomversnelling
Ineens zaten we, medio maart, massaal thuis. Niet alleen moest er zoveel mogelijk thuisgewerkt worden, ook het onderwijs sloot haar deuren. Onderwijsinstellingen konden niet anders dan zo snel mogelijk het onderwijs digitaliseren, zodat er toch doorgeleerd kon worden. Met ouders als thuisjuf of –meester, docenten die via Zoom les gingen geven, digitale colleges en online toetsen: binnen enkele weken werd er begonnen met digitaal onderwijs.
En het is bijzonder knap hoe wendbaar en flexibel organisaties zijn gebleken, maar zeker ook hoe leerlingen en studenten, en hun ouders, de handschoen hebben opgepakt. Schouders eronder en gaan leek voor iedereen het motto. Natuurlijk ging niet alles in één keer goed, er was geen tijd om te testen en proberen. Toch is het wel een goed uitgangspunt om het proces te gaan verbeteren. Zodat digitaal onderwijs in de loop der tijd echt een waardevolle aanvulling wordt op regulier onderwijs.
Niet alles hoeft digitaal
Er liggen inmiddels draaiboeken voor na het zomerverlof. Afhankelijk van de ernst van de coronacrisis op een gegeven moment wordt onderwijs meer of minder digitaal gegeven. Wij hopen voor iedereen dat er ook weer, al is het deels, klassikaal lesgegeven mag worden. Er gaat namelijk ook veel verloren bij digitaal lesgeven. Maar door het slim inzetten van digitale hulpmiddelen kunt u kostbare tijd besparen die u kunt gebruiken om kennis op andere manieren over te dragen.
De digitale klas
Om goed te digitaliseren in het onderwijs, is het noodzakelijk dat er voldaan wordt aan een aantal randvoorwaarden. Hierbij kunt u denken aan:
Er moet dus vooral nadruk liggen op de menselijke kant van digitalisering. Want digitalisering gaat ook in het onderwijs pas werken als het voor de docenten en studenten fijn werkt. Als ze snappen wat ze moeten doen, zonder daar veel moeite in te moeten steken.
Wat voor medewerkers van organisaties geldt als het gaat om adoptie van software, is dat ze het nut ervan moeten zien én dat het iets toe moet voegen aan hun dagelijks werk (tijdbesparing, gemak). Dit geldt net zo goed voor gebruikers van software in het onderwijs. Het moet vóór ze werken, zij moeten niet het gevoel hebben dat het ze tegenwerkt, dat ze er extra moeite voor moeten doen of dat het meer tijd kost. Dit heeft betrekking op zowel de docenten die hun lesmateriaal en toetsen in het platform moeten invoeren, als voor de studenten. En dit gaat volgens ons op voor elke onderwijsinstelling, ook na het voortgezet onderwijs!
Slimme toetssoftware
Met slimme toetssoftware slaat u twee vliegen in één klap. Enerzijds is de software gemakkelijk te gebruiken, voor zowel docenten als studenten. Het samenstellen van een toets werkt namelijk heel intuïtief, waardoor dit snel en eenvoudig te doen is. Studenten kunnen de toets maken waar en wanneer ze willen, en krijgen bovendien direct de score te zien (indien dit gewenst is). Dit zonder dat de docent ook maar een seconde hoeft te besteden aan het nakijken, een directe tijdswinst dus!
Aan de andere kant is formatief toetsen tegenwoordig meer dan alleen het testen van de kennis van de student op dat moment. Iedereen leert op zijn eigen manier. Doordat de toetsen gebruik maken van verschillende vraagtypes, waarbij bijvoorbeeld beeldmateriaal toegevoegd kan worden, spreekt dit veel studenten aan. Dit houdt de toets afwisselend, waardoor de concentratie als het goed is langer vastgehouden wordt.
Verder kunnen aan de antwoorden zogenoemde kennisflitsen worden toegevoegd, extra informatie over waarom het antwoord goed dan wel fout is, verrijkt met externe bronnen. Op deze manier wordt de toets een leermoment, dat bijdraagt aan het leerpad van de individuele student.
Als docent krijgt u daarnaast op een gemakkelijke manier inzicht in waar een student staat. Heeft hij/zij zich de lesstof voldoende eigen gemaakt? Zijn er zaken waar ze steeds over struikelen? Door dit in één oogopslag inzichtelijk te maken op het gebruiksvriendelijke platform, kun t u hier in de groep of juist één op één dieper op ingaan.
Meer tijd voor wat er echt toe doet
Goed toegepaste digitalisering in het onderwijs, met slimme en gebruiksvriendelijke tools, levert verschillende voordelen op:
- Tijdswinst door bijvoorbeeld het niet na te hoeven kijken van toetsen en het vastleggen van de resultaten;
- In één oogopslag inzicht in resultaten per persoon of groep;
- Het is een leermiddel waarmee studenten eindeloos (oefen)toetsen kunnen maken en zo kennis kunnen borgen en verankeren;
- De mogelijkheid van het sturen van leerpaden bepaalt wie welk studiemateriaal verkrijgt.
Deze voordelen zorgen ervoor dat docenten meer tijd hebben voor andere lesmethodes én gemakkelijker in kunnen springen op lesstof die blijkbaar (nog) niet goed is overgekomen. Doordat er meer tijd overblijft, is individuele begeleiding of een extra groepsles gemakkelijk in te passen. En dat komt de kwaliteit van onderwijs ten goede, met als gevolg betere resultaten bij studenten. Daar draait het tenslotte om!
Bent u nieuwsgierig geworden hoe eenvoudig en snel het werken is met slimme toetssoftware? Prove2Move vertelt hoe gemakkelijk de Kennistoetsenbank werkt in iQualify. En Hogeschool Utrecht gebruikt iQualify voor de opleiding Verpleegkunde voor zowel eigen kennistoetsen als de landelijke rekentoets. Wilt u zelf eens zien hoe gemakkelijk het werkt? Vraag dan snel gratis en vrijblijvend een demo aan!